60 hp spanska - check!

 
Fyfasen vad jag INTE kommer sakna de här jäkla böckerna om pragmatik, grammatik och språkvetenskap! Jag visste redan innan att detta skulle bli en utmaning i och med att jag aldrig gillat att plugga språk, även om jag haft bra betyg i engelska, sv och sp i högstadiet så tyckte jag aldrig att det var kul alls. Första terminen var lätt, för att grammatiken var på en sån basic nivå, och allt vi hade var två prov där man skulle fylla i rätt, inte så svårt eftersom jag för det mesta har rätt grammatik. Men denna termin ändrades verkligen allt, nu var grammatiken 6 seminarium 6 prov, 6 inlämningsuppgifter och en UPPSATS på spanska. Nu skulle man fördjupa sig i VARFÖR i grammatiken, inte bara hur. Eftersom jag inte kan ens enkel grammatik på svenska så blev detta jäkligt jobbigt. Sen kursen i pragmatik ska vi inte ens tala om, och språkhistorian... gahhh, det är ju inte historia som man läser i historia om man säger så, utan fonologi, morfologi (??) ja ni ser. Fick min första icke godkända uppgift sen matten i högstadiet, fällde några tårar, kände att detta kommer jag verkligen inte klara... Speciellt när jag började kursen i Ecuador, hade Naty med min dygnet runt, ingen som passade, dåligt internet och så skulle jag plugga 8h per dag, right. Fy fasen alltså, och så graviditetsillamående på det. Blev som tur lättare när jag kom hem och Naty var på fsk så jag ändå kunde plugga ostört några timmar per dag..
 
Iallafall, nu har jag fått betygen och klarat av dessa jäkla kurser! Den svåraste kursen fick jag tom G+ på hehe, och läraren tackade för mina ansträngningar under terminen, jo tack. Sen fick jag VG på en bokanalys också, annars har jag klarat mig med mina G vilket är ovanligt för mig haha. Nu får vi vänta med spänning och se hur Spanska 3 blir i höst, som tur är det bara litteraturinriktning!
 
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!