Salinas, Ecuador

 

 

När vi spenderade en vecka på (i?!) Ecuadors kust åkte vi ju i princip hela Ruta del sol, dvs. vi tog oss upp för hela Ecuadors kust. Vi flög ner till Guayaquil, Ecuadors största stad som har väldigt dåligt rykte för att vara farligt så där stannade vi inte utan vi tog direkt en buss 2½ timmar längre bort. Vi började i Ecuadors västligaste stad Salinas som har 30,000 invånare och är populärt för de turister som har lite extra pengar då det jämfört med andra ställen i landet är väldigt dyrt där. Tex. betalade vi 40 dollar per natt för hotellrum för två medan det kostade 16 dollar några timmar därifrån. Det speciella med Salinas är att det är ingen by eller så utan strandpromenaden kantas av höga skyskrapor, de flesta lyxiga hotell. Salinas är även ett surfingställe och populärt är också båtturer för att titta på valarna som finns utanför Ecuadors kust men ärligt talat så var det inget som intresserade mig särskilt.

 

 

Vi spenderade de fyra första dagarna och nätterna i Salinas, vilket vi senare insåg var ett misstag, för även om det är riktigt underbart där så kunde vi gott bott på ett billigare ställe som var nästan lika fint det med. Men Salinas var perfekt för att vila upp sig och verkligen bara njuta av stranden. Vi spenderade dagarna i solstolarna man fick betala 3 dollar för och behövde inte ens resa på oss för att gå och handla, försäljare av glass och till och med mat och prylar kom förbi där man satt. Det blev många "no gracias" men samtidigt aldrig långtråkigt, alltid något att titta på fast det knappt var några turister där. Jag vistades under parasollet hela tiden och vi hade inte strålande sol utan halvmolnigt eller till och med molnigt hela tiden, men alltid varmt såklart, och ändå lyckades jag bränna mig en del på kroppen och visst fick jag färg i ansiktet trots 60 i solskydd så visst stämmer det att solen tar i skuggan också, det har jag aldrig trott på tidigare... Vi körde typisk semestervilastil och gick hem och tog en siesta några timmar på hotellet, duschade och gick sen ut och åt när solen gick ner vid halv 7, maten var också förhållandevis dyr, åt pasta, pizza och även typisk kustmat dvs räkor! Andres åt även på ett ställe som inte var en vanlig restaurang utan snarare såg ut som en gårdsgrill och för några dollar fick man värsta tallriken, men jag vågade inte chansa jag ;) Kvällarna spenderade vi annars längst strandpromenaden där de säljer hantverk och med en och annan efterrätt men vi la oss tidigt varje kväll. Salinas var verkligen ett perfekt ställa för att vila upp sig och perfekt för en romantisk parsemester.

 

 

 

 

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!