sammanfattning av graviditeten

Snodde den här lilla listan från Camilla

När fick du reda på att du var gravid?
20 mars 2011
Blev det en chock? När jag tog testet var jag redan helt säker på att jag var gravid så nej.
Hur gammal var du? 20
Hade du mycket halsbränna? Nej ingen alls.
Spydde du mycket? JA! Jag spydde flera gånger om dagen de första fyra månaderna, det var hemskt!
Var det någon favoriträtt som ändrades? Inte direkt, började gilla äpplen, Snickers, mineralvatten och julmust som jag inte gillat alls innan och så började jag hata fläskkotletter ^^
Hade du mycket foglossning? Nej, alltså jag har fortfarande inte riktigt fattat vad det är ^^
Hade du sammandragningar? Jag märkte knappt av det alls.
Ditt sf mått som störst? 36cm var det i vecka 39
Har du fått bristningar? Har fått lite nya på lår och rumpa, brösten och sen mitt piercinghål! Men åtminstone inte på magen ;)
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Jag trodde hela tiden att det var en pojke
Vad hoppades du på? Jag har alltid velat ha en flicka men så fort jag såg att det var en pojke kändes det som det enda självklara
Hade du mycket vätska i kroppen? Ja! Jag var sjukt svullen i ben, fötter och händer. Var riktigt obehagligt och inga skor eller ringar passade.
Hur mycket gick du upp i vikt? 14 kg
Hur ser du på graviditeten idag? Jag har för länge sen glömt bort hur jobbigt det var i början med illamåendet hela tiden men det var verkligen fruktansvärt jobbigt. I slutet tyckte jag dock inte det var särskilt jobbigt alls utan bara mysigt med bebis sparkar och den fina magen. Från det att jag började känna bebis sparkar var graviditeten mycket "bättre" också, det kändes mer riktigt och jag slapp oroa mig så mycket för om bebis verkligen mådde bra är inne. Oroade mig sjukt mycket hela tiden innan ultraljudet... Trots illamåendet hade jag ändå en väldigt bra graviditet :)
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Ja, inte som den blev iallafall! Jag hade tänkt mig en "normal" förlossning, att jag skulle vara kanske en 8 timmar på sjukhuset innan det var dags, inte 18 som det blev, och jag hade absolut inte tänkt mig kejsarsnitt...
Gick du över tiden? Tre dagar
När började din förlossning? Jag började ha regelbundna värkar vid fyra på morgonen den 9:e.
Hur lång tid tog det? Sjukt lång tid! Efter en hel dags värkarbete var jag på sjukhuset ytterligare 18 (!) timmar. Det tog sån lång tid eftersom bebis låg snett vilket de inte såg förens efter all den tiden...
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 3 cm
Vad tyckte du var jobbigast? Åh jag vet inte. Kanske att det tog sån sjukt lång tid, att allt värkarbete och krystande visade sig vara i onödan, kejsarsnittet då jag inte fick spendera de första timmarna med bebis när han väl fötts. Usch allt var jobbigt!
Var du rädd för något? Var rädd för kejsarsnitt men trodde aldrig jag skulle behöva uppleva det heller. Sen var jag rädd att bebis inte skulle må bra när han väl föddes.
Grät du? Japp, grät för att jag var så trött och inte kunde behålla nån dricka samtidigt som jag hade feber och sen grät jag innan jag skulle börja krysta för att jag blev helt livrädd när det väl var "dags" :p
Skrek du? Inget alls. Men när jag krystade så var jag så jäkla bedövad att jag inte kände någon smärta heller :p
Tog du nått smärtstillande? Om jag gjorde?! Mamma berättade att jag fått 8 (!!!) ryggmärgssprutor under de 18 timmarna vi var där. Testade lite lustgas innan men den var ingen hit för mig.
Blev du sydd? Ja eftersom det var kejsarsnitt.
Dragen med sugklocka? Nej, när jag märkte att något var fel och skulle prata med läkaren så var jag säker på att hon skulle säga att de måste använda sugklocka så när hon sa att det inte skulle gå ens med sugklocka blev jag helt ställd!
Hur många var inne i förlossningsrummet? Hade två barnmorskor och en student (olika under dagen), på slutet hade jag 2 stycken och sen på snittet var det en åtta pers där! Sjukt mycket folk som behövs för ett kejsarsnitt alltså!
Hade du någon nära med dig? Mamma och Andres var med och sen bara Andres under själva snittet.
Hur stor var bebisen? 3560g och 52cm
Blev det en pojke eller flicka? Pojke
Vad fick han heta? Nathan Jamie
Hur ser du på förlossningen idag? När jag tänker tillbaks på den nu känner jag mig faktiskt rädd inför att få fler barn! Dels för att det ska bli som denna gång och dels för att även om jag gjorde krystarbetet och det så födde jag ändå inte helt normalt så jag vet fortfarande inte hur det är och det känns skrämmande. Är mer rädd nu än jag var innan...
Var allting värt det? Vilken fråga :P Självklart var det värt det! Har världens finaste pojke nu och för honom skulle jag definitivt göra om allt igen :)
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Maria - mamma till Liam ☆

kul lista! kanske stjäl den :p

vi gick upp precis lika mycket du och jag! 14 kg :)

förstår att du blivit förlossningsrädd. men jag tror att nästa förlossning kommer gå bättre för dig. det var ju nathan som låg fel. och skulle även nästa barn göra det skulle ni nog förstå fortare vad som är problemet.

2011-12-02 | 15:53:38
http://fashionstars.blogg.se/
Camilla - Vardagslycklig

Angående svaret på frågan om hur du ser på förlossningen idag.. Är det för att det tog så långt tid och var jobbigt som du oroar dig inför nästa gång? Skulle du känna samma sak om du fick ett planerat snitt? Vet ju att du oroade dig för just snitt innan, men känner du likadant nu med facit i hand?

2011-12-02 | 16:28:54
http://vardagslycklig.blogg.se/
mamma till vanessa

tar listan av dig :) och vilken mysig blogg! :) hih

2011-12-03 | 09:08:34
http://minvanessa.devote.se
Pi - Mamma till Frank!

Usch fick också göra kejsarsnitt.. :(

2011-12-14 | 10:12:55
http://thelittlefamily.se




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!