Lite tankar om valet...

Okej jag har velat skriva något om valet ända sen jag vaknade i söndags natt och kollade valresultatet och sen inte kunde somna om för jag var så provocerad av svenska folkets dumhet. För det första, lite över 50% som röstat! Bor ni andra under en sten?! Alltså att ha det som "rättighet" att inte rösta, nej jag tycker bara det är idiotiskt speciellt i de tider som vi är i där vi ser hur rasistiska partier tar sin fram i hela Europa, det handlar inte bara om SD utan Europa och världen är större än så... Att inte rösta pga ointresse är ju bara idiotiskt, om min lillasyster som precis fyllt 18 kan ta sig tid och läsa på lite för att rösta så kan fasen alla det... Jag tycker självklart inte att vi ska ha rösttvång som många länder har för det är inte demokrati, men det är bara chockerande att så pass många i Sverige är så pass dumma...
 
Sen är såklart den andra punkten SD. Okej jag förstår, missnöjesparti, invandringspolitiken blablabla. För det första kommer jag aldrig kunna riktigt förstå folk som tänker så FÖR VI ÄR ALLA MÄNNISKOR! Alltså det är bara turen som avgjort att vi fötts här i Sverige och egentligen är det här med landsgränser helt IDIOTISKT. Sen är vi människor egoister och vill inte få det lite sämre för att någon annan ska få det bättre, inte jag heller såklart. Men om vi vidgar våra perspektiv lite, förstår man hur bra vi har det här i Sverige? Och det är inte pga vad VI har gjort, utan pga att vi hade turen att födas här punkt slut.
 
Men om vi då går vidare och tänker måste man vara rasist för att rösta på SD? Jo jag skulle säga antingen det eller så är man helt enkelt korkad, tror dessutom att de flesta som röstar på dem bara är korkade och missnöjda med vad de själva åstadkommit (eller tycker samhället ska se till att de åstadkommer). För samma sak här, om man inte bor under en sten så måste man ju se vilket jäkla pajas-parti SD är, förstå hur idiotiska så många av deras ledamöter och medlemmar är?! Alltså bara intervjun i SVT med huvudkandidaten efter valet. Vem fasen kan vilja skicka det till Bryssel?!?!?!?!?!? Ingen som är frisk i alla fall. Och då har den intervjun absolut inget med rasism att göra, utan bara okunskap. Och grejen är att det finns så många exempel på helt hjärndöda kommentarer och liknande. Och då har vi inte ens pratat om partiets rötter, som ett direkt rasistiskt parti. Som att Åkesson blev medlem samma år som deras tidning skrev om att vi svenska "flickor" måste bevara den svenska rasen och skaffa små blonda barn, inte blandrasungar.. ??? Alltså nej jag orkar inte ens fortsätta.
 
Sista då. För ett år sen stod jag och undervisade en jättegullig gymnasieetta om Europas mörka historia, dels kolonialismen men framförallt 2 VK och hur kan vi glömma, hur kan vi inte se mönstret? Nu talar jag framförallt om resten utav Europa där till och med nazistiska partier får stor mängd röster. Ekonomisk kris = lite sämre villkor för alla = hitta en grupp att skylla på, samma sak som hände då. Jag brukar fråga mina elever om de tror att nåt liknande skulle kunna hända idag, och jo det verkar som att Europa håller på att glömma. Jag är helt förstummad av folks dumhet, gahhh. Orkar inte fortsätta men man blir fasen mörkrädd av denna utveckling!
 
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!