pluggdag

 

En kul grej som jag såg att jag lagt upp här för precis två år sedan fast nu på nytt då, de mest spelade låtarna jag har i itunes. Så bra låttips är det! Roligt att Darin kom in där på slutet haha, oväntat, men den låten är ju så grym.

 

Nu har jag börjat skriva på hemtentan som skall in nästa vecka på söndag, tänkte att jag lika gärna kan skriva klart den nu medan jag är själv hemma. Den skall bara vara 4-5 A4 vilket är superlite, man hinner knappt komma igång, men det är väl lika skönt det... Kursen vi läser nu är nog den roligaste och mest intressanta kurs jag någosin läst, den heter "Bilden av 'den andra' Konstruktionen av kön, klass och ras i Västeuropa under 1800-tal och tidigt 1900-tal". Som ni hör på namnet handlar det om hur man såg på könen, ojämlikheter mellan män och kvinnor, rasbiologin, kolonialismen, hur man placerade in människor i en skala där västeuropéer var de bästa och svarta de sämsta och även klass då det växte fram en helt ny klass. Man kan tydligt se att 1800-talet var då man började bli mer som man är "nu". Dvs. nya ideal växte fram. Tentan är en helt fri uppsats utifrån detta och det är så svårt att välja, jag skulle kunna skriva om allt! Däremot har jag alltid så svårt att själv komma på en frågeställning jag tycker om, det är så mycket lättare när du bara får ett ämne presenterat och slipper välja. Men nu blev det sig iallafall så att jag tänkte skriva om fördomar och rasism, främst mot svarta/afrikaner, som finns i Sverige idag och koppla det tillbaks till arvet från 1800-talet, kolonialismen och rasbiologin och allt då. Har läst riktigt intressanta böcker nu i ämnet så förhoppningsvis ska det inte bli alltför svårt :)

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!