jesu kristi kyrka av sista dagars heliga

När jag tog t-banan hem satt en man mitt emot mig i en lång rock och med en namnskylt där det stod Mr ... Äldste, Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga, alltså mormonerna. Det var precis en sån klassisk snubbe som de har, en amerikan i 25-årsåldern, undrar hur han kan vara äldste redan... Iallafall började jag tänka på hur jag saknar att plugga religion, jag vill läsa mer! Det är så sjukt spännande tycker jag! Jag blev så intresserad av vad han tänker och hur han påverkar andra att tänka... Jag känner att jag tror på Jesus och på Gud men ibland har jag svårt att förstå hur man ens kan tro. Det är så svårt att föreställa sig och med handen på hjärtat är det väl mer troligt att det inte finns någon Gud alls? Men vi människor behöver tro för att känna oss bättre och för att känna trygghet och gemenskap - är min tanke. Människor har i alla tider trott på och tillbett någonting, om det så är solen, Tor och Oden eller hungriga andar i Buddhismen. Vi människor är så. Och så påverkar vi andra, om man uppfostras i en tro blir det naturligt och självklart och om man söker sig till något blir man frälst och övertygad av någon. Det är det jag tycker är intressant och jag skulle verkligen vilja gå till nåt möte för någon sådan kyrka eller t.ex. Jehovas vittnen för att förstå bättre. Dock känns det ju lagom falskt att gå i form av "forskare". I religion A var jag och besökte Pingstkyrkan och även det var intressant. Vi människor är intressanta och det är just därför jag tycker religion är världens roligaste ämne, det handlar ju om vad vi människor tror och tänker! I framtiden kommer jag definitivt plugga mer religion och kanske forska också, det finns så mycket mer jag vill veta och fundera kring!



Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Hej Rebecca,

Det var mycket intressant att läsa dina reflexioner efter att du såg en av missionärerna från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga på t-banan. Jag bar själv en sådan skylt för många, många år sedan, när jag var missionär i New York på mitten av 80-talet. Det var fantastisk spännande att arbeta i två hela år i ett främmande land med att berätta för andra människor vad det var som hade gjort mig lycklig i mitt liv. För mig är det en realitet att Gud, Vår Himmelske Fader, och hans son Jesus Kristus lever. Jag finner stor tröst i att veta att nära och kära som har avlidit finns på andra sidan och väntar på mig.

Lycka till i dina funderingar och i ditt sökande efter kunskap kring människors tro och tankar.

Hälsningar

Lars

2010-11-18 | 17:54:59




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!