jag säger inte vad jag menar för jag vet inte vad jag känner

Den konflikt jag upplever med andra beror ofta på att jag inte vet vad jag känner,
inte säger vad jag menar och inte gör vad jag säger.

Superintressant läsning i boken Gruppsykologi och det känns som att jag bättre "förstår" även hur mina egna konflikter ser ut och varför. Inre konflikter hos mig själv som beror på att jag inte vet vad jag känner och därför inte heller vet vad jag skall göra och vad jag ska säga. Det leder ju till en konflikt med andra då de inte förstår vad jag menar eller när jag säger något som jag egentligen inte menar och inte säger det jag verkligen menar. Förstår ni? Jag har så mycket i huvudet och ibland känner jag att de "problem" jag har kommer ju inte få någon lösning i vilket fall för jag vet inte ens vad jag vill och har därför inget att presentera för andra som sedan kan tas itu med. Därför känns det som att det borde fungera lika bra att bara svälja och försöka glömma bort och ignorera. Men det är egentligen något som alla vet och något som presenteras supertydligt i psykologin att det fungerar ju inte så enkelt. Allt blir bättre av att få ventilera sina tankar. Igår var jag i exakt en sådan situation där jag tänkte att det är ingen ide att jag säger något alls för personen kommer ändå inte kunna göra situationen bättre för jag vet inte ens själv vad som kan göras. Men jag sket i det där och började ändå prata och även om situationen inte fick någon lösning så kändes det bra att den fick lyset på sig och att jag fick få ut mina tankar i det fria. Det är inte genom tanken i sig utan först genom ordet som våra tankar blir verkliga och det är just det som är så läskigt och därför vi döljer och väljer att inte berätta, för om vi inte sagt något är det inte på riktigt. Men det kan jag säga till er alla att om man säger det så blir det visserligen riktigt men det blir inte en lika stor börda att ha själv utan man delar den med någon, förhoppningsvis någon som kan ge en stöd och få en att känna sig bättre. Även om jag inte fått någon lösning på hur jag känner eller tänker så känns det bättre när någon annan också vet och kan förstå. Det är först i ordet som tanken blir verklighet och det är ju i verkligheten vi ska leva!


Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!