Judendomen


Gjorde precis en smoothie med is, jordgubbar, banan och mjölk =)

Jag läser ju en kurs om kristendomen nu i skolan och där ingår även judendomen på ett litet hörn och jag håller på med boken om judendomen nu. Vad mycket det är man inte vet! Jag har ju alltid vetat om förintelsen av judarna som skedde på Hitlers tid och det förtryck de var under då. Men det var knappast där det började, de stackarna har ju varit förtrycka typ ända sen tidernas början. De har flyttat runt från land till land men sedan kastats ut, judendom har förbjudits, det har funnits speciella lagar mot dem som folkslag. De anklagades för att ha startat digerdöden, hålla på med häxeri, vara i förbund med djävulen, ägna sig åt ritualmord osv osv. Många gånger blev de tvingade att antingen döpa sig eller dö och många valde att dö. Jag har aldrig vetat om att det varit så pass! Jag har läst nästan hela boken nu och på var och varannan sida står det just om hur judarna blir förtryckta och utslängda från ett land både före och efter vår tid. Sjukt ju! Då kan man ju tänka att det var andra tider och att människorna var dumma då men sen kommer man på att förintelsen skedde för typ 70 år sen! När ens egen gammelmormor levde. Alltså för 70 år sen var folk övertygade om att det var rätt att utrota judarna. Det låter ju så sjukt att det inte är sant! Så himla svårt att tro att folk kan vara så dumma i nutid. Det har visst inte utvecklats mycket när man tänker så...

Idag var jag på besök hos två olika kyrkor, en frikyrklig eller vad man nu kallar det typ som pingstkyrkan. Sen var jag också hos katolska domkyrkan. Jag trivdes verkligen bäst hos den första! Jag visste inte att det fanns så pass mycket skillnader hos katolska kyrkan. Det jag reagerade mest på var att de har en massa helgon som alltså vi människor bestämmer vilka som ska bli heliga personer. Det tycker jag inte är rätt... Den första kyrkan vi besökte heter New life och namnet fick mig att bli lite skraj, det låter ju typ som new age och helt sektaktigt men det var inte alls så när vi kom dit. Det jag gillade med pastorn där var att han inte vek sig, han sa att han tror på hela bibeln och när han sen fick frågor om svåra saker som kvinnor som nedvärderas gav han ett riktigt bra svar om att kvinnor och män har olika roller i bibeln men det är först i samhället som vi människor värderar de roller man har... Men men nu orkar jag inte snacka mer om detta ;) Ska dricka upp min smoothie och kanske plugga lite mer om judendom ;)



Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!